לעבוד עם מערכת הפעלה לא מוכרת*

אני כבר עובד הרבה שנים עם הפצות לינוקס שונות, והחלטתי לאחרונה לנסות מערכת הפעלה עלומת שם, של חברה עלומת שם. שם המערכת ההפעלה היא Windows ושם החברה הוא Microsoft.

רכשתי ב460 ש"ח את ההפצה של החברה. ההפצה הספציפית היא Vista Home Basic למעבדי 64 ביט והיא אמורה להיות תומכת עברית. מוזר בהפצות הלינוקס מעולם לא הייתי צריך הפצה מיוחדת לעברית… נו טוב, כנראה שכאן זה אמור להיות ממוקד יותר מבחינת כיווניות וכו', ואפשר לצפות שהדו כיווניות כנראה יעבוד הרבה יותר טוב. אבל עדיין, את מנדריבה Power Pack אפשר לקנות ב100 ש"ח, והיא מכילה הרבה יותר ממה שכתוב ש Vista Home Basic. ורוב הפצות הלינוקס ניתן להוריד בחינם, כך שהעלות היא של חיבור האינטרנט והמדיה שאיתה אנחנו משתמשים. כנראה שאני מקבל הרבה מאוד דברים על ההתחלה ב Home Basic שאני לא מקבל בלינוקס.

עוד לפני שרכשתי את Windows ראיתי שאני מקבל איזשהו מספר ארוך והחוברת הסבירה לי שאני אתבקש להזין אותו בעת ההפעלה הראשונה של המערכת בשביל לוודא שלא גנבתי את המוצר. וואוו כנראה המוצר שלהם ממש טוב אם ממש גונבים אותו. חבל שאין לי איזה Live CD כלשהו לבדוק האם המערכת בכלל מתאימה לי לפני הקנייה, והווידוא שבאמת רכשתי את המוצר.

אוקי, אז קיבלתי לידי את windows ההתקנה היתה די פשוטה יחסית לג'ינטו אבל אני דווקא חושב שלהתקין אובונטו הרבה יותר פשוט. אבל מצד שני אני מתעסק מספיק שנים עם לינוקס, אז התרגלתי לגישה שלהם… הבעיה היא שכאשר הייתי צריך לחלק את המחיצות (הם קראו לזה כוננים משום מה) הוא לא ידע להכיר במחיצות של לינוקס, אבל למזלי השארתי מספיק מקום בדיסק הקשיח להתקנה של Windows הרבה לפני הרצת ההתקנה, וכך בעצם לא דרסתי שום דבר.

סיימתי את ההתקנה, ואיתחלתי את המחשב, וגיליתי ש Grub נעלם לי, והפצת ה Windows שולטת לי על ה MBR. זה ממש לא יפה ! בטח אפשר להגדיר את זה בתוך ההפצה, אז חיכיתי שהיא תעלה. הגרפיקה מזכירה מאוד את KDE 3 ו 4. יש גם הרבה widgets ממש כמו super karamba שאני משתמש כבר למעלה מ5 שנים בלינוקס. אז גיליתי שכרטיס הרשת שלי לא נתמך, וגם הכרטיס מסך שלי לא נתמך ואני לא יכול לקבל תמיכה יותר טובה עבור התצוגה. חפשתי דרך לבצע עיגון למחיצות לינוקס שלי, לפחות להשתמש בדריברים של הקרנל בנתיים, אבל נראה שההפצה הזו לא תומכת ב ext3.  מזל שיש לי live cd של לינוקס, נאתחל את המחשב ונעבור ללינוקס להעתיק את הדריברים של הכרטיס רשת להפצה החדשה.

אתחלתי את המחשב, שיחזרתי את grub, העתקתי את הדריברים, וכמה תוכנות שאני רוצה לבדוק בהפצה החדשה, וחזרתי לWindows.

מוזר, אבל ה Windows הזה לא מסוגל לטעון דריברים של לינוקס, וגם לא מסוגל להריץ שום תוכנה נורמאלית שאני משתמש בה. על מה בדיוק שילמתי כסף ?! היא לא מסוגלת לעשות כלום, אפילו אין לה תמיכה בכרטיס הרשת שלי !

חזרתי שוב ללינוקס, ונכנסתי לFirefox וחיפשתי מידע על ה Windows ומסתבר שיש דריברים שצריך להוריד מהאינטרנט, אבל גם צריך להתאים אותם לשפה של המערכת wtf ?! ממתי השפה משפיע על דריברים. השפה לא קשורה בכלל לקרנל !!!

בכלל כל הקטע של הדריברים האלו, זה מלכוד 22. אני חייב אינטרנט בשביל להוריד את הדריברים, אבל אני חייב את הדריברים בשביל לקבל חיבור לאינטרנט. על מה בדיוק שילמתי כאן כסף ?! אין להם תמיכה ולו בסיסית בחומרה, הם לא מסוגלים להריץ תוכנות, אפילו מנהל חבילות לא מצאתי לWindows. איך לעזאזל אפשר להתקין תוכנות ולהבטיח שהם לא איזה rootkit או משהו בסגנון בלי מקורות רשמיים ומנהל חבילות שאחראי על הסדר של המערכת ?!

אחרי שחזרתי לWindows עם הדריברים הנכונים, במקום פשוט לטעון אותם לזכרון, הייתי צריך לאתחל את המחשב שהשינוים יתפסו. זה לא הגיוני, הרי בלינוקס ו BSD אני מאתחל את המחשב רק בשביל לשנות את תמונת הזכרון של הקרנל הבסיסי, ז"א הגרסה הבסיסית שרציתי שתעלה. אין לי סיבה לאתחל אותו אם אני רק רוצה לטעון או להסיר דריברים מהזכרון. מעצבן ביותר, איך אפשר לעבוד ככה ?!

בטח אני סתם לא מבין משהו וצריך לשנות את ההגדרות ובגלל זה, המצב הנוכחי, אז הכרחתי את עצמי להירגע, אתחלתי את המחשב, הדרברים עלו וגם המערכת, והצלחתי לגלוש באינטרנט באיזה דפדפן עלום שם בתור סייר האינטרנט. למה הם לא תרמו את הקוד לקוד פתוח ושיחררו אותו גם ללינוקס ושאר המערכות הפעלה ?!

הגעתי לאיזה אתר עם תוכן אינטרנט עשיר, שאני מאוד אוהב להיכנס אליו, בשביל לבדוק את הדפדפן, אבל דברים הפסיקו לעבוד, והיה לי איזה צלמית של טקסט צהוב, שאחרי שביררתי, הסתבר שזה אומר שיש שגיאה בJavascript. מוזר, גם באופרה גם בfirefox וגם קונקרר האתר עובד ללא בעיות. טוב הדפדפן לא נפוץ מאוד, ובטח ניפחו לו את המספר 7, בשביל שיחשבו שהוא מספיק בוגר.

עכשיו נזכרתי שאני צריך לכתוב מכתב, אז ניגשתי לתפריט התוכנות, אבל לא הצלחתי למצוא שום מעבד תמלילים. בלינוקס אני עובד הרבה פעמים עם AbiWord או עם writer של OpenOffice ובכלל ב OpenOffice מעולם לא הייתי צריך להתקין ידנית בהפצות כדוגמת אובונטו וסוזה, זה פשוט הגיע חלק מההפצה. חיפוש קצר גילה שהחברה שמייצרת את Windows מוכרת בנפרד את גרסת תוכנות המשרד שלהם, וגם זה מתאים רק לפלטפורמה שלהם, איך אפשר לעבוד ככה במערכת שאי אפשר להתקין דברים בצורה נורמאלית ושהכל תלוי ביצרן אחד ?! שוב פעם העצבים של "על מה שילמתי בדיוק" צצו באוויר.

גם לאחר שהתחברתי לאינטרנט צצו הודעות שהמחשב שלי בסיכון, ושאני חייב להגדיר אנטי ווירוס וחומת אש, ועוד כל מיני דברים. אז עכשיו אחרי שהתאכזבתי מנושא מעבד התמלילים, התחלתי לחפש איפה נמצא האנטי ווירוס, ולא הצלחתי למצוא. חיפוש בגוגל (למה לעזאזל בברירת מחדל קיבלתי איזה אתר לא מוכר שלא מסוגל לעזור לי עם התוצאות חיפוש שלו, היה בברירת מחדל בדפדפן שלהם ?!) גיליתי שצריך לרכוש את מוצרי האנטי ווירוס, וחומת האש ועוד כל מיני דברים שנקראים Spywere. בלינוקס יש לי את iptables בשביל חומת אש, והרבה תוכנות שאני יכול להתקין דרך מנהל החבילות שיעזרו לי להגדיר אותו כמו שצריך. מעולם לא הייתי צריך לקנות במיוחד דברים. זה הרי חלק מהמערכת הפעלה שלי החומת אש, ורק התוכנות משתנות והפצה להפצה.

אני מרגיש כבר שעבדו עלי. גם שילמתי הרבה כסף וגם לא קיבלתי שום דבר. הרי פרט לדברים ייעודיים למערכת הזו, היא לא מסוגלת לעשות כלום. כבר קרה שלקחתי תוכנה שיצרתי ללינוקס והצלחתי להריץ אותה על BSD (קישור סטטי בין הייתר וכן הפעלת התמיכה בלינוקס בקרנל ה BSD  עזרו לכך). שאלו 2 מערכות הפעלה שונות לגמרי, למה windows לא מסוגלת לעבוד ככה ?!

צלצלתי לתמיכה של החברה, והם הסבירו לי שאני גם צריך לקנות חבילת תמיכה עבור המוצר שלהם, כי התמיכה שאני מקבל כוללת רק 2 שיחות טלפון. כבר נמאס לי לגמרי והחלטתי להחזיר לחנות את המוצר שקניתי, דבר שלא היה פשוט, על סף כמעט בלתי אפשרי, למרות שבמדינה החוק אומר שמותר לי להחזיר מוצר עד 14 יום, מיום רכישת המוצר, הובהר לי כאן שלא קיניתי מוצר, אלא רישיון להשתמש במוצר. WTF ?! בקוד הפתוח זה ממש לא ככה !!!! איזה גישה זו ?! איך לעזאזל אפשר למכור רק רשיון לשימוש ואי אפשר לקנות את המוצר עצמו ?!

לאחר התעקשות הרמת קול וריב עם איום ללכת לבית משפט, החנות הסכימה לקבל חזרה את המוצר המוזר הזה שנקרא Windows.

אני לא יודע, הwindows הזה נראה טוב, אם כי מאוד כבד, ולא תומך בשום דבר, לא בחומרה, לא בתוכנות, לא בצורות להתקין תוכנות והוא לא מסוגל להריץ שום דבר בעל עניין בשבילי בלי עכשיו לפשוט את הרגל. הוא לא ידידותי פרט לגרפיקה. למשל כשניסיתי להבין בהתחלה שכרטיס הרשת לא עובד, לא היו לי לוגים או אפשרות לסנן דברים בשביל להבין מאיפה נובעת הבעיה. רק אחרי הליכה להרבה מאוד מקומות במערכת, גיליתי שצריך להתקין דריברים. זה לקח לי כמעט יום שלם !!! בלינוקס יש לי לוגים, אני יכול לראות שהדריבר לא באוויר עוד הרבה דברים שקשורים למערכת הפעלה, שכל מה שנשאר זה להבין מה מקור הבעיה.

למה לעזאזל צריך לאתחל בשביל להפעיל דריברים, מי שמע על דבר כזה ?! איך אנשים מצליחים לעבוד ככה ?! עכשיו תפסיק את כל העבודה שלך, תחכה 4-5 דקות שהמערכת תאתחל את עצמה רק בשביל דריבר ?!

אני בנתיים נשאר עם לינוקס ואולי עוד 5 שנים, המערכת הזו תתבגר מספיק בשביל שתהיה ראויה לשימוש בני אדם.

* הבהרה, פוסט זה הוא אנטי טזה לגרסה הרווחת ומציגה מצב הפוך בו לינוקס היא המערכת השולטת וWindows היא המערכת החדשה.

75 מחשבות על “לעבוד עם מערכת הפעלה לא מוכרת*

  1. שניר ד

    וואו, כתיבה נהדרת. ממש הדבקת אותי למסך. (:
    חייבים לפרסם את הפוסט הזה.. הוא גאוני.. יותר מזה, צריך לתרגם אותו לאנגלית.. זה יתפוס בטירוף (:

  2. shlomil

    ממש אחלה פוסט אבל הוא כולל מושגים שלא יהיו מוכרים לאנשים שאינם אנשי לינוקס מובהקים ועל כן הוא לא מתאים בתור "חומר תעמולתי" לציבור הרחב.

    לדעתי על מנת להופכו לכזה יש להסיר\להסביר(או אפילו לצרף תמונת מסך) את המשמעות של מושגים כמו GRUB, LiveCD, SuperKaramba, MBR וכו.

  3. Shai

    אני מסכים עם שלומי: פוסט נחמד מאד, כתוב בכשרון רב, אבל טוב במיוחד בשביל לשכנע משתמשי לינוקס כמה הם צודקים ושאר העולם טועה.

    עם דבר אחד אני לא מסכים: אני לא חושב שאפשר להפוך את זה לחומר שמתאים להסברה כללית. הנקודה הבסיסית שתעלה — ולפי הערת השוליים, גם עידו מודע לה — היא ש-Windows לא צריכה לתמוך בחומרה (למשל), כל עוד החומרה תומכת ב-Windows.

    או בניסוח אחר: ל-Windows יש רק ערך מוסף אחד אמיתי על פני לינוקס (או BSD או MacOS או כל מערכת הפעלה בוגרת אחרת), והוא ה-"Network effect", העובדה שכולם משתמשים בה; ועם כל הצער שבדבר, עדיין, לרב המשתמשים, היתרון הזה גדול יותר מכל החסרונות שלה (שאותם עידו כל כך היטיב לתאר).

    (יש פה ושם גם שגיאות עובדתיות — LiveCD של Windows הם פחות נגישים לכל מאשר אלו של לינוקס, אבל הם בהחלט קיימים, וגם כשאתה קונה מנדריבה, אתה מקבל רשיונות, והמוצר לא באמת שלך. בקטנה. הפוסט יותר גדול מזה).

  4. ik_5 מאת

    הפוסט הזה לא נועד להיות חומר תעמלוה, הוא נועד להציג את המראה של הגישה של חוסר הבנה מה עומד מולך, כשזה לא מפריע לך לצאת בהכרזות (בגלל זה יש לי *הרבה* חוסר דיוקים מכוונים בפוסט הזה). כלומר אני מציג כאן את האירוניה של הדבר

    לגבי ה live cd כתבתי שמודבר ב live cd של לינוקס.

    לגבי תמיכה בחומרה, שים לב שאני מדבר שבעוד שבלינוקס חלק מההתקנה כבר תומכת לי בחומרה, בווינדוז אני צריך להתחיל לרוץ לחפש דריווברים כי הם לא מגיעים עם המערכת הפעלה עצמה. יש הרבה יותר דריברים צד שלישי לWindows מאשר לינוקס, אבל ללינוקס יש יותר תמיכה בצד ראשון של דריברים וזה למשל משהו שהוא נכון ולא מוגזם.

  5. Ofir

    יפה מאוד! חשבתי לכתוב לפני חודש משהו בסגנון מאוד דומה, בדגש על תהליך ההתקנה המייגע של מערכת ההפעלה המשונה הזאת… עבודה טובה!

  6. עירא

    Live CD של חלונות אינו דבר חוקי אם לא ייצרת אותו בעצמך…

    כרטיס רשת לא מזוהה – זה קטע שהדהים אותי כמה פעמים, במיוחד על לאפטופים ואפילו ישנים של IBM, איך אין תמיכה בXP?

    אנטיוירוס: דוקא לפני שבוע-שבועיים מיקרוסופט החליטה לחלק את OneCare חינם בשמו החדש Morro, אז הנה דבר אחד שהם כן נותנים און דה האוס (בתנאי ששילמת עבור המערכת הבסיסית)

    אבל באופן כללי הפוסט קולע 🙂

  7. Jabka Atu

    אני מכיר לפחות כמה אנשים שיבינו את הפוסט (מפני שדאגתי ללמד את המשפחה לי מערכות חופשיות בלבד).

    אבל אין זה פשוט הפוסט החזק ביותר שקראתי.

  8. el.il

    פוסט מעולה! כל הכבוד!
    אני חושב שדווקא אנשים שמבינים טוב בחלונות כן יבינו את הפוסט הזה.

    עירא, למה אתה חושב שLive CD של חלונות זה לא חוקי? ERD Commander לא חוקי? הרי MS מפתחים אותו עכשיו. גם עם BartPE אין בעייה, אבל הLive CDs האלו נועדו לתיקון תקלות, ואי אפשר לנסות את המערכת דרכם לעומת הLive CDs של לינוקס.

  9. meorero

    מצטרף למחמאות, אחלה פוסט.

    אותי שכנעת,
    אם כי אני – כמו השאר -מהמשוכנעים די ממזמן.

    אגב – כתבת שחבל שאין Live CD ל- Ms Windows .

    אז מצאתי משהו כאן:
    Bart's Preinstalled Environment (BartPE) bootable live windows CD/DVD
    http://www.nu2.nu/pebuilder/

  10. בן אור

    אם אתה חושב שזאת חוויה גרוע רק תנסה לעבוד עם asp ו vb

    בכל הנושא של תמיכה בדריברים, זה הולך ל 2 הצדדים
    אני משתמש בויסטה וכמה ימים לאחר שהתחלתי להשתמש חיפשתי דרך לעבור ללינוקס, לא הייתה תמיכה בכרטיס הרשת ובמאפיינים יחודיים למחשב הנייד (כפתורים מובנים לווליום ולשליטה בסרטים)

    יכול להיות שזה רק בגלל שכל חיי עבדתי בווינדוס, אבל אני לא מצליח להבין את ההיגיון שבלעבוד עם מנהל חבילות שיכול להיות עצום ומעודכן אבל הוא עדיין יהיה קטן וישן ביחס לאינטרנט

  11. ik_5 מאת

    התפקיד של המנהל חבילות הוא לתת לך מאגר שמתאים להפצה שלך. מה זה אומר ?

    זה אומר שאתה יכול להתקין כל דבר שמתאים למה שיש אצלך כרגע על המחשב בלי לשבור כלום (תאורטית כמובן), ובמידהו המאגרים הם מאגרים רשמיים, אתה גם יכול להיות כמעט לגמרי בטוח שהתוכנות שהותקנו אצלך הן ללא בעיות כלשהן כדוגמת סוס טרויאני או rootkits בניגוד למצב שקיים בWindows. בגלל זה, הצורך באנטי ווירוס קטן מאוד.

    בנוסף המנהל חבילות גם עושה לך סדר במערכת, כל דבר שהותקן דרכו מנוהל, ואתה יכול להסיר דברים, ואם יש לך 2 תוכנות שדורשות את אותן התלויות ואתה מסיר אחת מהן, אתה לא צריך לפחד שהיא תסיר את התלויות של התוכנה השניה.

    ועוד…

    בקשר לפוסט תקראו אותו כמו שהוא בלי פרשנויות, הוא נועד להציג מצב שקיים כיום בצורה הפוכה לגמרי.

  12. אלמוג

    לא מתלהב מהפוסט לדעתי.
    עדיין על כל הכבוד למערכת הפעלה לינוקס …
    איפולו מערכת הפעלה של מקינטוש
    שלםני שנתיים לאף אחד לא היה …יש יותר משמשים מבלינוקס ..
    עוד יותר חמור מזה …שXP מערכת בת-10 שניים לוקחת בקלות את הלינוקס של היום ..אז די …כבר …

  13. עירא

    מאד חבל שאין אצלך הרשמת מייל לתגובות של פוסט, כי בקושי זכרתי לחזור לבדוק אם ממשיך הדיון.

    לאל-איל והשאר למעלה – מערכות כמו של בארט או ERD לא מגיעות עם כל הDLLים מהבית, הן שלד של מערכת שמשתמשת ברכיב של מיקרוסופט שנקרא PE (סביבת-טרום-התקנה) ועוד DLLים ש מערכת מותקנת, שכמובן חייבת להיות בעלת רשיון והכל. אם תקנה ERD רשמי או שתלך לאתר של בארט, תמצא שם את התוכנות שקוצרות את המרכיבים האלו ונותנות לך IDO מוכן לצריכה שרוב נפחו הוא קבצים שהועתקו מהמערכת הרשומה והמורשה שלך.

    העובדה שאתה יכול להוריד טורנטים מוכנים של הISO הזה עם המון מרכיבים מוכנים אומר שמישהוא אחר הרכיב ואז העביר לך את זה בצורה שעוברת על תנאי הרשיון של המכונה שעליה הוא בנה את הISO (וגם זה מתוך ההנחה הפרועה שהוא בנה את זה על מערכת רשומה וחוקית).

    נראה שאתה רגיל מדי לתוכנה חופשית ושכחת לחשוב על כל זה 🙂 זו בדיוק החירות שעליה סטולמן נלחם כל השנים ואתה לוקח אותה כ"כ מובנת מאליה, שלא עצרת לחשוב שזה אחרת בחלונות… ועל זה גם בעצם הפוסט הזה.

  14. Tzachi Dar

    בקשר לרשיון של ה-live cd מה שמיקרוסופט אומרת זה שאין רשיון ספציפי אלא ניתן להריץ בכל מקום שיש רשיון לvista.

    בקשר למנהל ההפצות: זה דרך אחרת להגיד שאם הורדתי הפצה מסוימת אז אין לי אפשרות להוריד תוכנות צד שלישי בלי שההפצה שלי אשרה אותו ועשתה משהו כדי שאני אוכל להוריד אותו. (הגדרה מאוד יפה למלה חופש ) כמו כן שים לב שאים אתה רוצה לעבוד רק דרך מנהל ההפצות אתה מהר מאוד מגיע למצב שיש לך כל מיני corruptions למינהם. (אני יכול להעיד שזה תמיד קורה לי וגם סטולמן טען שזה קרה לו בפדורה). אם אתה רוצה להוריד תוכנה לבד ולקמפל זה גם סרט לא קטן.
    כמו כן שים לב שגם למיקרוסופט יש אתר שניקרא windows market place שמאפשר להוריד איזה תוכנה שאתה רוצה (בד"כ ניסיון חינם ואחר כך בכסף).

  15. ג'וש

    צחי, אתה מתכוון אולי למנהל החבילות?…

    ואתה ממש ממש טועה 8-*
    מנהל החבילות נועד כדי *להקל* עליך, הוא בא לפתור בעיה טכנית, לא "בעיה" שיווקית…

    אם לא בא לך – תמחק אותו! תתקין קבצי DEB\RPM בעצמך! לך תחפש באינטרנט את כל התלויות, תתקין אותם ידנית, ולך על זה!

    אף אחד לא מונע ממך כלום. זה ההבדל הגדול, בניגוד לדוגמא לApp Store של Apple.

  16. פינגבק: Top Posts « WordPress.com

  17. אורי עידן

    אכן פוסט מדהים ומתאר בצורה מדויקת את המצב.
    למי שאמר שכאשר קונים מנדריבה מקבלים גם כן רק רשיון, זו שגיאה. בתוכנה חופשית כאשר קונים אותה מקבלים את הכל ואת כל הזכויות למעט זכות אחת, הזכות לסגור אותה.
    כשקונים תוכנה חופשית מקבלים גם זכות לקבל שירות ולא רק שתי שיחות טלפון שבדרך כלל לא עוזרות.

    לגבי מנהל חבילות, גם בגרסתו המצומצמת ביותר הוא כולל יותר תוכנות מאשר בחלונות. כמו שאמרו אחרים עדיין אפשר להתקין תוכנות בדרך אחרת, אבל מדוע לעשות כן כאשר יש מי שדואג לך? בתוכנה חופשית דואגים למשתמשים.

    לגבי מי שאמר ש XP טובה יותר, כדאי לנמק זאת. כי הפוסט הזה מנמק יפה מאד מדוע לינוקס בכל הפצה שהיא טוב בהרבה.

  18. מיכאל

    rant rant rant-a-tant. כל הכבוד על הכתבה ! למרות שקיטור עושה לי חררה – אני מסכים עם רוב הנקודות.
    1) בימינו אתה חייב להתקין עוד כ 2-3K שקלים בתוכנות כדי שחלונות יתחיל להיות שימושי לאמות לינוקס שעבוד עם מגוון תוכנות שימושיות OUT OF THE BOX
    2) הקהילה של WINDOWS אינה רגילה לפיתוח פעיל וומורכז של תוכנות כחלק מפלטפורמה "הוליסטית" כמו לינוקס. כל אחד מציע את מרכולתו והבלבול חוגג למשל אי אפשר לסמוך על רוב התוכנות של תיקון/טיפול המופצות בעולם החלונות.
    3,4,5,6)… בהמשך ?

    הקיצור הראיון שאין REPOSITORY של תוכנות מסחריות או OPEN SOURCE כמו APTITUDE, RPM וכו' גורם להרבה בלבול למשתמש הביתי שאינו מעוניין במשחקים. אם היו יותר משחקי לינוקס שמופצים באופן פעיל ונמכרים בחנויות, אני חושב שרוב משתמשי הבית היו עוברים ל OSX או ללינוקס.

    המצב בעולם המשרדי הוא עגום יותר, לא היה לא לOSX ולא ללינוקס שום אחיזה בשוק זה מאז ומעולם, זה גם חלק מאסטרטגיית מייקרוסופט לפתח תדמית של עסקים ולא של משתמש ביתי, ששם הזירה נוטע בהחלט לOSX וללינוקס – ברוב העולם המערבי.

    טוב כנראה אי אפשר לתמצת את כל מחשבותי בריפליי, אבל לפחות התחלתי. אולי כשאאגד את הכל, יוצא לי פוסט ???

  19. a

    כל הכבוד, נהניתי מקריאת הפוסט.

    רק אוסיף אי-דיוק שנראה לי די גס: בחלונות יש מעבד תמלילים המותקן בברירת המחדל. שמו הוא "כתבן" (בעברית) או writer, והאו די פשוט (בלשון המעטה). כמו כן ישנה תוכנת outlook בסיסית המטפלת בדברי הדואר, בנוסף לאיכספלורר שמשמש (לא ברור בדיוק איך 😉 כדפדפן.

    כך שישנן תוכנות בסיסיות בברירת המחדל – אבל נדיר שאנשים משתמשים בהם (בגלל המוגבלויות של התוכנות הנ"ל).

  20. תומאש

    נחמד, אבל היה לי קשה לקרוא את זה.

    אין לי מושג ירוק בלינוקס ולקרוא את המאמר היה קשה, ככל הנראה, בערך כמו ההתקנה המתוארת במאמר.

    זה בעיקר הזכיר לי את הקושי בלהבין "מה קורה פה, לעזאזל…" כשהתקנתי פעם אובונטו.

    התגובות כאן קצת מזכירות לי סיני שמתלונן לחברים שלו איך הוא לא הצליח להסתדר באנגליה כי השפה שם לא מובנת בעליל, ואנגלי שאומר בדיוק אותו דבר על הסינים…

  21. גונן

    הביקורת הזו היא קישקוש אחד גדול, ומראה שלכותב אין שום מוסג ב windows.
    אם אתה רוצה לכתוב ביקורת רצינית, לפחות תשקיע ותלמד להשתמש במערכת, אי אפשר לעשות זאת ביום אחד או אפילו בשבוע.
    אני עובד עם windows המון זמן, ושלושה חודשים האחרונים אני משתמש בעבודה באובונטו. windows הרבה יותר חזק, יש לו כלים מעולים, אבל יש גם הרבה תוכנות גרועות, צריך להכיר את הטובים.
    למשל לאנטי וירוס יש את avg שהוא חינם ומעולה, אין שום צורך לקנות את הגירסה העיברית אלא אם אתה רוצה את כל התפריטים בעברית, העברית נתמכת בכל הגירסאות.
    כגיימר, לינוקס שנים מאחורה, ואתה מזכיר לי reviewers גרועים שמשחקים משחר חדש שעתיים ואז כותבים review גרוע.
    מקווה שפעם הבאה שאתה כותב ביקורת על משהו ומפרסם אותה, תשקיע יותר במחקר.

  22. Dotan

    פוסט מעולה ועושה שכל!!

    רק הערה אחת חשובה: אני לא איש לינוקס אבל כן איש מחשבים , ולכן אם הייתי צריך לעבוד עם לינוקס אני מאמין שייתי מסתדר אם זה ואפילו מרוצה.
    אבל, וזה אבל גדול, מה אם כל האנשים שלא מבינים במחשבים, אילו שאפילו מסתבכים עם ווינדוס , כמו אמא שלי לדוגמא….
    לינוקס היא מערכת הפעלה יציבה שחזקה בגמישות שלה, עבור המשתמש המבין היא נותנת הרבה שליטה ונחת. אבל עבור משתמש טיפש… ויש הרבה הרבה כאלה…

  23. יניב

    לפנים, אני אהבתי. כמעט כמו חוצן בביקורו בגלקסיית הארץ.. 😉
    צריך לדעת להנות מכל העולמות, ואני חושב שעדיין מי שרוצה "להוציא מהקופסה" ולרוץ. הווינדוס לצערי קצת יותר אינטואיטיבית ועליה רק אחד עולה וזה המאק. רוב הסיכויים שלינוקס יעקוף גם אותו , אולי ה-KDE4.3 יהיה פריצת הדרך הקרובה.
    גם עברית לא הייתה אחד הצדדים החזקים של לינוקס ושמחתי לראות שבפדורה 10 (הדנדשה), כבר אין את בעיית הפונטים שחייבה אותנו להוריד עד היום את הפונטים של מיקרוסופט. כאן הם קצת עקפו את אובנטו 8.10 שחסרה גם את האופן-אופיס 3. בכלל באובונטו שווה לעבוד רק עם הגירסאות של אפריל (LTS), בחדשה אפילו ההתקנה ע"ג ווינדוס לא עובדת כמו-שצריך :/
    כדי להיות שקוף לכלל המשתמשים, אני מציע להיות עוד קצת סבלניים, גם לא יהיו בעיות תאימות כשיש עברית במסמכים השונים כשעובדים עם "הצב" מחלונות ואז ניצחנו כמו שאומרים "ביג-טיים", מי שיחפש ביצועים – ימצא, מי שיחפש גרפיקה – ימצא, מי שיחפש חוויה – ימצא, מי שיחפש אפס עלויות – ימצא ומי שמחפש תאימות – ימצא.
    ריספקט !
    יניב

    נ"ב – כבר יצא לי להעביר כמה משתמשי ווינדוס ללינוקס. לאובונטו. תוך שעה מערכת למעלה כולל כל הקינפוגים כולל קרוס-אובר + אופיס 2003 מותקן. לחלקם ה-PC כבר למעלה מחצי שנה למעלה 🙂

  24. אבישאול

    ממש קורע הקטע הזה ביחוד הקטע ששילמת על ווינדוס
    מי משלם על ווינדוס זה לא בחינם?
    אני לא זוכר שתוכנות ודרייברים עולים כסף בווינדוס בשביל זה יש אינטרנט והכלללל חינם
    לפני 3 שנים עבדתי עם לינוקס ואחרי חודש וחצי זרקתי אותה מהמחשב
    חזרתי לXP ולפני חודש ניסיתי את אובונטו וזרקתי אותו מהמחשב אחרי חודש חזרתי לXP החינמי שלי
    לינוקס היא לקבוצה משועממת וסדיסטית של אנשים שנותנים לתוכנה לשעבד אותם בחיפוש אחרי פתרונות לבעיות ויש מלא בעיות בלינוקס יעידו על כך הפורומים
    לפעמים אני נכנס לכל מיני פורומים של לינוקס רק כדי לראות את האנשים המסכנים שמנסים להשלות את עצמם שהמערכת הלא ידידותית שלהם היא הדבר האמיתי
    ככה היה לפני 3 שנים וגם עכשיו ממש כלום לא השתנה

  25. משה

    פוסט גדול!!!!
    לאבי שאול, בוא נראה מה תגיד כשיתפסו אותך…
    ויותר חשוב, אתה אומר שיש בעיות למשתמשי לינוקס, זה נכון אבל אתה לא שומע על הבעיות של משתמשי חלונות בגלל שאין להם דרך לשים את זה בפורומים וכו', מצד שני אם יש לך בעיה בלינוקס רוב הסיכויים שאתה תפתור אותה ע"י מציאת מישהו עם בעיה דומה ונתקדמות משם, בוא נראה אותך עושה את זה בחלונות בלי צורך בכסף ולא משנה מה הבעיה תמיד בחינם

  26. el.il

    אבישאול וגונן:
    נו באמת. זו לא סקירה. זו לא ביקורת. לא קראתם את הכוכבית?
    חלונות זה עולה כסף. נקודה. אם אתה מוריד את זה – אתה פושע. דרייברים לא עולים כסף, אבל בלינוקס לא צריך אותם. לרוב הדברים יש תמיכה מהקופסה ובמקרים נדירים מאוד צריך דרייברים.

    בניגוד למשתמשי חלונות, שאם יש להם בעייה במערכת הם אומרים "זה באג" ומתעלמים, משתמשי לינוקס ימצאו פיתרון לכל דבר קטן שמציק להם.

    לינוקס היא מערכת ההפעלה הטובה ביותר שיש. נקודה. כולם חושבים שחלונות טובה רק בגלל שכולם משתמשים בחלונות.

  27. אבישאול

    אין לי ולא היו לי בעיות בווינדוס XP פעם אחרונה שעשיתי פירמוט למחשב הייתה אולי לפני שנתיים בגלל טעות שאני עשיתי לעומת זאת באובונטו [לא ניסיתי משהו אחר] היו מלא תקלות לא זוהתה חומרה טוב חלק לא עבד ניסיתי בפורומים כולל זה [ממש מצויין אנשים כאן אוהבים לעזור]
    אולי לינוקס באמת טובה מאוד אבל רק לסוג מסויים של אנשים [מתכנתים או אנשים עם ידע נרחב במחשבים] בפורום של אובונטו מישהו רשם לי שלינוקס מיועדת ל"גיקים" ואם אני לא מתכוון להבין לעומק איך היא עובדת אז שאני אשאר בווינדוס אני חושב שאם היו מאחדים את כל ההפצות יחד להפצה אחת ןלא מתחרים אחד בשני אז הייתה הפצה אחת שתשבור את ווינדוס לביינתים כל ההפצות מנסות להראות מי יותר טוב ולינוקס מפסידה מול מיקרוסופט ותמשיך להשאר זניחה. לא יכול להיות שלינוקס קיימת כל כך הרבה שנים ועדיין נשארת מאחור זה אומר שמשהו לא טוב קורה
    קראתי משפט באיזה שהוא פורום "לינוקס בחינם אם הזמן שלך לא שווה כלום"

  28. אבישאול

    לא גאון אבל זאת האמת .זאת הבעיה שלכם שאתם לא מוכנים לקבל שמרוב הפצות אתם נדפקים.מספיק שמישהו יפול על הפצה שלא מתאימה לא הוא לא ינסה הפצה אחרת[אני מדבר על מתחילים] התגובות שלכם מטופשות כי אתם משתמשים במערכת הזאת ולא מוכנים לקבל ביקורת אבל לכם מותר ללכלך על משתמשי ווינדוס
    עם ישראל אוהב דברים חינם אם לינוקס הייתה גם טובה ולא רק חינם הייתה הסתערות
    מחשב בשבילי זה רק להורדות בשביל משחקים יש PS3

  29. תמיר

    יש משהו במה שאומר אבישאול.
    מקווה שבאמת ישלבו כוחות כל ההפצות האלה גם לי זה נראה טפשי לנהל במקביל כל כך הרבה הפצות ולא לשלב כוחות להפצה אחת מוצלחת… האמת מסמן שאובונטו הולכת לכבוש את שוק הלינוקס אז… לך תדע.
    מקווה ומאמין שבעיות התאימות שעדיין קיימות באתרים מסויימים ועם תוספים מסויימים יעלמו עם הזמן כשרוב יצרני התוכנה וחומרה ובוני האתרים יפנימו סוף סוך שלינוקס ופיירפוקס זה לא משהו שאפשר להתעלם ממנו.
    זה מסתמן שזה הולך לכיוון… אני מעודד אנשים רבים להתקין את האובונטו במקביל לחלונות אחרי הכל לא כיף להיות "גנב" כשאפשר להינות מהכל באיכות גבוהה יותר בטוח יותר (ללא וידרוסים) ובחינם .
    מאוד אהבתי את מנהלי החבילות האלה בלינוקס. גאוני כייפי בכלל אחלא מערכת האובונטו הזו אני יושב עליה שעות כל לילה ללמוד אותה. ונהנה בכל רגע. אז שיהיה בהצלחה.
    אגב רוב מנהלי הרשתות בתחומי מהר מאוד קולטים שמי שרוצה להיות משולב בעתיד חייב ללמוד לעבוד על שרתי לינוקס( אגב מנהלי רשתות של לינוקס עושים הרבה יותר כסף מחלונות – לינוקס בשרתים כבשה את השוק מזמן וזה עניין של מעט מאוד זמן שכולם ינטשו את וינדוס ויעברו למערכת המדליקה הזו)

  30. מנסה לינוקס

    לעבוד עם מערכת הפעלה לא מוכרת
    אני הרבה שנים עובד בווינדוס והנה שמעתי על מערכת הפעלה נפלאה שלוקחת את ווינדוס בסיבוב והיא עוד בחינם
    מיד הורדתי את ההפצה[לא ננקוב בשמות] וגיליתי שאפשר להריץ אותו בלייב אחרי הצריבה
    הכנסתי את הדיסק ועלתה לי מערכת שנראית כמו ווינדוס 95 אבל עם צבע מזעזע מראה ממש מיושן טוב לא חשוב זה בחינם בכל זאת החלטתי להתקין ובאמת ההתקנה היתה ממש פשוטה חלוקה למחיצות הלכה מהר והתחילה ההתקנה
    שנגמרה ההתקנה עלתה מערכת ההפעלה ואז גיליתי שאין לי קול בכלל וגם הצורב לא מזוהה כותב לי הודעה שההתקן לא מעוגן? מה אתה רוצה ממני בווינדוס זה לא ככה מה צריך לעשות?טוב צריך להתחבר לאינטרנט ולברר בפורומים רגע זו בעיה לא מזהה חיבור לאינטרנט לוחצים על סימן השאלה שלמעלה זה מסביר איך צריך לכתוב משהו במסוף מי זה מסוף ? טוב המסוף נמצא אבל כותב מה שצריך וכלום לא עובד אז מתקשרים לספק האינטרנט שמודיע לי שאין להם בכלל תמיכה בלינוקס אז חוזרים לווינדוס נכנסים לאינטרנט ומגלים שצריך לכתוב סקריפט בשביל הספק ויש כזה סקיפט באיזה אתר אבל בסוף הלינק שבור אני כבר מיואש עברו כבר יותר מ3 שעות עדיין האינטרנט לא מחובר טוב מה עושים עם הצורב? רגע גם אי אפשר לשנות את הרזולוציה של המסך מה קורה פה אני כבר מיואש
    טוב בוא נראה סרטים לפחות או נשמע מוזיקה שכחתי כרטיס הקול שלי לא עובד זה כבר נמאס אני משתמש מתחיל לא מבין גדול במחשבים מה טוב בהפצה הזאת לא יודע לא הצלחתי לברר עשיתי ריסטרט למחשב אולי כרטיס הקול לא עלה טוב ואז מתקבל מסך שחור ERROR17 מה ? חינם או לא הכנסתי CD של ווינדוס FIXMBR אחרכך פומרמט למחיצה שלום לך מערכת הפעלה חינמית עכשיו אני מבין למה לא כולם רוצים אותך

  31. פינגבק: האם לינוקס מתאימה לעבודה שותפת של משתמשים ? « לראות שונה

  32. צפריר כהן

    מנסהלינוקס: גם כשכותבים פרודיה מדומה כדאי להיות קצת קונסיסטנטיים.

    * האם נתקלת באותן בעיות גם במערכת שהרצת מה־live? לפני שהרסת נתונים? כרטיס קול לא עובד? לא חכם מצידך להזכיר את האפשרות של מערכת live – זה מוריד מערך התלונה.
    * גם כאשר מתקינים, בד"כ מתקינים בתצורת dual boot ולכן כלי ניהול המחיצות הלקויים של חלונות לא נדרשים אם אתה רוצה לעבור חזרה לחלונות.
    * כדי לצרוב דיסק לא צריכים לעגן אותו. כך שלא יכולת להתקל בבעיה הזו.
    * אגב, אתה מוזמן להגיד לי מתי לאחרונה נתקלת בבעיה עם עיגון של התקן נשלף בלינוקס. לא נראה לי שתמצא הפצה עדכנית מה"גדולות" עם הבעיה הזו.
    * מערכת שנראית כמו windows95 כבר מזמן אין. ברירות המחדל של הפצות הן GNOME או KDE (או XFCE במספר מקרים, כדי לחסוך מקום). לינוקס נראתה יפה הרבה לפני שהיא היתה שמישה 🙂
    * איפה נתקלת בסימן שאלה שמסביר לך שצריך לכתוב משהו במסוף? רוב האנשים מחוברים היום דרך "נתב" פשוט וזה יעבוד לך ללא שום בעיות. אגב: גם אם אתה מחבר אותו ב־USB.
    * אפשר לשנות את הרזולוציה של המסך. זה אכן דבר שתוקן יחסית לאחרונה, אולם כל הפצה סבירה שתוריד היום כ־live CD תתמוך בכך.

    בקיצור: אוסף של הרבה מיתוסים, עם מידה זו או אחרת של עדכניות.

  33. מנסה לינוקס

    טוב בוא נדייק ההפצה שהשתמשתי היא אובונטו 8.10 יש בעיה של עיגון מחיצות NTFS וגם סידי כשרוצים לראות סרט
    אין לי נתב רק מודם רגיל ואני לא מחליף אותו כל עוד הוא עובד מצויין בווינדוס אי אפשר לשנות את הרזולוציה כי הוא לא מזהה טוב את כרטיס המסך אין דרייבר מתאים
    סימן שאלה יש למעלה לי פיירפוקס או שזה גם אייקון של גלגל הצלה

  34. צפריר כהן

    אז עכשיו ירדנו לקרקע המציאות (אין יותר "הפצה שנראית כמו חלונות 95"). לא נראה לי שזה המקום לענות על שאלותיך אבל אשמח לענות עליהן בכל מקום סביר אחר.

  35. אליהו52

    פוסט מעולה, התחלתי להפיצו! פשוט ענק!

    (אפילו שלמרבה האירוניה, אני במקרה כותב את התגובה מחלונות, שיש לי בנייד).

  36. איתי

    אבישאול, אני חייב להסכים איתך לגבי השימושיות עבור המשתמש הפשוט, אבל גם זה עם הסתייגות. ניקח למשל את אובונטו. כשהתקנתי אובונטו חברה שלי רצתה להרוג אותי (אנחנו גרים ביחד והמחשב בשימוש של שנינו). היא לא הבינה איך להפעיל תוכנות שהיא צריכה, באתרים שהיא גולשת היו בעיות סקריפטים וכל דבר שהייתה צריכה היא קראה לי שאסדר לה (ציטוטים: "אוף זה לא עובד!" , "איך אני מפעילה את זה" , למה זה לא פותח לי את הקובץ". מוכר לכם?) . מצד שני, אחרי כמה זמן היא קיבלה מחשב חדש עם וינדוס וגם שם עלו בדיוק אותן שאלות. זה נכון שלינוקס יותר קשה עבור המשתמש הפשוט, אבל אובונטו עשתה קפיצה ענקית בתחום. יש עדיין מה לשפר במערכת ההפעלה הזו שמכוונת לשימוש פשוט, ואני מאמין שזה יקרה וקורה כרגע. אני אישית מאוד מרוצה מאובונטו, היא כלי נהדר לכל השימושים היומיומיים וגמישה במיוחד לעבודה מתקדמת יותר. הנוחות והנגישות הקלה של מנהל החבילות באמת מדהימה והמאגרים מאוד נרחבים. למי שלא יודע, ניתן גם להוסיף מאגרים מחוץ למאגרי ברירת המחדל של אובונטו.
    היתרון הגדול ביותר, כמו שציינו את זה בדרך אגב למעלה, זה שאם יש לך תקלה כלשהי, מה שמשתמשי וינדוס יגדירו כ"באג", ניתן לסדר את זה על המקום במקום לחכות למיקרוסופט שאולי יתקנו את זה ואולי לא.
    הדוגמא הכי פשוטה ומוכרת לכל משתמשי ויסטה, כשתנסו לגלול עם העכבר בתפריט ההתחלה לא יקרה כלום – זה באג כ"כ פשוט שעדיין קיים מאז שויסטה יצאה ו-וינדוס לא טרחו לתקן…

  37. ג'ניה

    לא ממש הבנתי את הקטע של הפוסט.
    כאילו חוץ מ"נע נע בנענע" מה המטרה שלו?
    אתה משחק אותה ראש קטן בכוונה?

    בשביל דרייברים יש דיסק. חלונות לא תומכת גם בכרטיס הרשת שלי, וגם בכרטיס הקול, וגם בכרטיס המסך. אבל אחרי שאני מתקין דרייברים מהדיסק שקיבלתי הכל נתמח מצויין ועובד. וזה גם הרבה יותר קל מלחפש דרייברים באינטרנט או לקוות שמערכת ההפעלה שלך תומכת בהם.
    מעבד תמלילים? יש את "כתבן". אם זה לא מספיק לך אתה מוזמן להוריד אופן אופיס או abiword.
    אנטיוירוס? אתה יכול להוריד את AVG החינמי והטוב.

    הכי קל זה לשחק אותה ראש קטן.
    אני יכול בדיוק כמוך להגיד "וואו בלינוקס העברית המובנת היא חלקית, עברית מלאה צריך להתקין בנפרד וגם היא לא משהו. ממתי אני צריך לחקות שמתנדבים יתרגמו לי את התוכנה? מיקרוסופט נותן לי תמיכה מלאה בעברית בלי שום בעיות. אין ספק שלינוקס לא מתאימה לשימוש…"

  38. ik_5 מאת

    הקטע של הפוסט מאוד פשוט, הרבה אנשים מדברים על לינוקס בלי לעשות או להבין ולו דבר אחד, הקטע של הפוסט היה להציג את המקרה ההפוך, אדם שמגיע מלינוקס לעולם הWindows ומתנהג באותה צורה בדיוק.

    Windows לדעתי האישית אינו ידידותי בכלל, פשוט אנשים התרגלו אליו ולבעיות שלו זה הכל.

  39. פינגבק: מהו בעצם החופש בתוכנה חופשית ובתוכן חופשי « סתם עוד בלוג

  40. פינגבק: המדריך המהיר והמקוצר ללינוקסאי המתחיל | סתם עוד בלוג

  41. פינגבק: לינוקס לאנשי הווינדוז | לראות שונה

  42. shairu123

    מסכים איתך שחבל על הכסף 500 שקל למיקרוסופט כאשר לינוקס תומכת בהכל.למי שמעוניין במחשב לגלישה, הדפסה, לימודים לינוקס מושלמת וחינמית

  43. פינגבק: לראות שונה – פוסט ה 1,000 | לראות שונה

  44. יוסי

    לינוקס!
    זבל אחד גדול
    בתכונות
    תוכנות
    מערכת
    תצוגה
    התיאור שלך בכתיבה הוא טוב ואתה מצליח למשוך אך לא יוצר מזה
    בגדול אין על ווינדוס
    "לינוקס זה פינגווין אתה רק מתקרב הוא בורח"
    לא שווה כלום
    זבל

    1. יוסי

      או מכונה וירטואלית??
      ואכן אתה צודק הנושא הזה מ2008 והוא עדיין אקטואלי עד ימינו
      אבל מאז הטכנולוגיה השתנתה עד לבלי הכר

      אבל למה אתה אומר על ווינדוס איכסה- או שאתה לא מבין בו
      או שאתה משתמש בויסטה שזה באמת מערכת גרועה ועל זה יעיד asher

      1. asher

        את ויסטה לא ניסיתי, אבל כמו שאתה יודע, דעתי על וינדוס 10 היא לא אוהדת במיוחד…
        וינדוס זה לא איכסה, זה פשוט פחות טוב…
        זה כמו שXP הוא לא איכסה, הוא פשוט פחות טוב מ7.

      2. phpandmore

        א. לא אמרתי שזה אחכסה, אלא שאני נהנה לקרוא שזה איכסה.
        ב. מילא אם אתה חושב שאני לא מבין בווינדוז, אבל משתמש וויסטה?
        ג. מערכת נוספת עדיפה על מכונה וירטואלית כי מכונה וירטואלית היא מערכת הפעלה שרצה על מערכת הפעלה, וגם קניתי מתאם מ-SD ל-USB.

  45. יוסי

    בהקשר למה שאמרת שXP לא איכסה
    אני חושב שזה הווינדוס שעולה על כל הווינדוסים (ואם יש משהו שלא אהבתי בו זה הרקע)
    ויסטה איכסה
    ווינדוס 10- פצצה

כתיבת תגובה

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.