גוגל מול פייסבוק

כתבתי כבר על כך שצריך לזהות מה המומחיות של כל עסק, ולא רק מה הוא בהכרח מספק. כתבתי שגוגל בעצם מתמחה באיסוף וקיטלוג מידע, ובכך בעצם סללתי את הדרך לפוסט הזה (עם עזרה מגוגל ופייסבוק אשר אוהבות לריב אחת עם השניה).

הסיבה שגוגל כל כך לחוצה מפייסבוק היא בגלל שלפייסבוק יש את אותה מומחיות שיש לגוגל, אבל היא משיגה את המידע הזה בצורה שונה לגמרי מגוגל – דבר שמאוד מלחיץ את גוגל ובצדק אני חייב לציין.

הזרקורים על הפרטיות ואסופות המידע השונות כולן מופנות לגוגל (מבחינת דרישות וביקורת), בעוד שבפייסבוק (אשר עדיין אין מספיק אש לכיוונה) אנשים מיוזמתם תורמים  המון מידע שאפילו גוגל לא יכולה לקבל ככה סתם. נגיד אני מכיר את אבי כהן כי עשינו עסקים בייחד כשאני עבדתי בחברה X בתפקיד Y והוא עבד בחברה Z בתפקיד Y (שינו עשינו את אותו התפקיד בחברות שונות וככה עשינו בייחד עסקים). אבל זה לא הכל, אני יודע מי הבן/בת זוג של אדון כהן, אני יודע מי החברים שלו, ואפשר לראות גם אם החברים שלו והחברים שלי תואמים. אני גם יודע איפה הוא גר, מספר הטלפון שלו, תחומי העניין שלו, איזה אפליקציות מעניינות אותו ועוד המון מידע "שקוף" שרוב האנשים לא שמים לב אליו וזה מפחיד.

אתרגם את הדברים למעלה: פייסבוק בניגוד לגוגל לא צריכה לקטלג בעצמה מידע ולעשות הצלבות, המוצר של פייסבוק עושה את זה בשבילה בפלטפורמה שהיא כתבה ויצרה עבור איסוף, קיטלוג והצלבות של מידע. מוצר ? (אתם בטח מרימים גבה אחת או שתיים) ובכן בפייסבוק ה"משתמשים" הם המוצר, והלקוח הוא חברות הפרסום, יצרניות אפליקציות וכו' שה"משתמש" משתמש בהם. ופייסבוק פשוט מנסה להתאים את המוצר ללקוח המתאים.

מוזר להסתכל על "משתמשי" פייסבוק כמוצר נכון ? ובכן זה בדיוק העניין, יש פלטפורמה שנוצרה על ידי חברה בשביל יצור תוכן על ידי גולשים ללא כסף שהם צריכים לשלם, אז איך חברה מסויימת תרוויח כסף ? פרסומות הן דבר די שולי (אלא אם אתה גוגל, או בעל נפתח תעבורה מספיק גדול) מבחינת רווחים, אם כי גם אם רבע ממשתמשי פייסבוק ילחצו על פרסומות זה כבר יתן להם הרבה כסף, העניין הוא שאי אפשר לסמוך על פרסומות לאורך זמן היות וה"מוצר" לא אוהב פרסומות ומנסה למצוא דרך להעלים אותם, ולכן צריך עוד מקור הכנסה רווחי.

גוגל כאמור אוספת מידע על כל משתמש אפשרי ברשת האינטרנט – אבל לא רק, על מנת שיהיה קל ואפשרי לספק פרסומת רלוונטית כמה שיותר, וזה בשביל להבטיח שאני ואתם נלחץ על הפרסומת המתאימה ובכך להכניס לקופת גוגל הרבה כסף מלקוחות החברה (אשר לא מאושרים מההתנהלות של גוגל, אבל כרגע אין להם תחליף – וזה דיון אחר לגמרי).

הסוגריים של "אין להם תחליף" היא מה שגורר למאבק בעצם בין גוגל לבין פייסבוק. הקרב הוא לא על החיפוש. החיפוש לא כזה מעניין הוא רק אמצעי לעוד סוג של אגירה וקיטלוג של מידע (וכן עוד מקום לשים פרסומות בו). הקרב הוא על פלטפורמת הפרסום. העניין הוא אבל שבעוד שגוגל נותנת לכם "את נוחות הבית שלכם" – כלומר פרסום מקומי בכל אתר שעובד איתם, פייסבוק מרכזת הכל במקום אחד שהכל פעיל.

נגיד ואני לא בעל אתר ועדיין רוצה לפרסם, קל לי הרבה יותר להשתמש בפלטפורמה של פייסבוק (חשבתם שבפייסבוק חייבים אתר ? אז טעיתם, פייסבוק יכול לשמש כאתר שלכם, או מקור התוכן שלכם), בגוגל אני חייב לבנות אתר ולתחזק אותו כל הזמן (גם אם זה תחת פלטפורמת גוגל), ובעצם להוציא עוד כסף איפה שפייסבוק לא דורשת אותו, ולכן גוגל מנסה לתת לזה מענה עכשווי באמצעות Buzz ו wave, אבל לדעתי האישית, גוגל לפחות כרגע אינה מבינה באמת איך לגרום לכך שכל הסביבה תהיה אצלה, משהו שהתפתח בפייסבוק כל כך הרבה זמן וממשיך להשתפר עם הזמן, וזה אומר שגוגל צריכים ליצור פלטפורמה יותר רצינית ממה שהם מציאים כיום, והם מבינים את זה, רק לא מבינים איך לעשות את זה עדיין.

זו לפחות דעתי על הנושא, ואשמח לשמוע תגובות.

6 מחשבות על “גוגל מול פייסבוק

  1. יוסי

    הארת כאן נקודה מאוד מעניינת, וכך אגב סקרת את היתרונות והחסרונות של גוגל. גוגל היא עדיין החברה המובילה בעולם, אבל כמובן שהם לא מעוניינים להירדם בשמירה, ופייסבוק מהווים איום לא קטן. בעבר גוגל פתרה בעיות כאלה בשיטה פשוטה – הם פשוט קנו את המתחרה (מי אמר יוטיוב?). במקרה זה נראה שאין כוונה לרכוש את פייסבוק ולכן גוגל מתאמצים כל כך (בינתיים ללא הצלחה) לנטל את היתרונות של פייסבוק.

  2. ik_5 מאת

    פייסבוק יקרה מידי לקנייה בשווי שלה לגוגל, וזה הימור גדול מידי לדעתי בשביל שהם ירצו לקנות אותה.

    יותר מזה, מיקרוסופט היום מפרסמים בפייסבוק ומספקים יכולות ל Bing לחפש מתוך Facebook וכו', שזו עוד תחרות לגוגל שהיא צריכה להתמודד איתה, ובתגובה גוגל התחברה ל Twitter, אבלזה עדיין לא זהה.

    בכל מקרה תחרות זה הדבר הכי חשוב ללקוח לא ?🙂

  3. ik_5 מאת

    מה אתה מרוויח מפייסבוק בתור המוצר ?
    אם אתה משיג עבודה/כסף משהייתך בפייסבוק אז אתה גם הלקוח.
    בעיקרון אבל מה שאומר מאחורי הדברים זה שגם גוגל וגם פייסבוק מספקות ראש (ליד) ללקוח שלהם ומשם הם מסיימים את תפקידם ותפקיד הלקוח שלהם להפוך אותך להיות לקוח שלו.

  4. פינגבק: גוגל מול פייסבוק « שיווק זורם

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s